Chleb bezglutenowy z białej kaszy gryczanej

Od października jem bezglutenowo. Przez ten czas zdarzyło mi się kilka wpadek, ale uczę się na błędach i eliminuję to, co okazało się być dla mnie szkodliwe. Spróbowałam też upiec chleb, ale żaden z wykonanych nie był na tyle smaczny, żebym chciała go zjeść ponownie. Próbowałam więc jaglany, kokosowy, kukurydziany, z drożdżami i bez. Niby nie było źle, ale za każdym razem stwierdzałam, że to jeszcze nie to i szukałam dalej. I w końcu go znalazłam. Chleb idealny! Tadaam! Koniec zbędnego gadania, pędź do kuchni i przyszykuj:

-350 g białej kaszy gryczanej (to jest to samo co kasza gryczana niepalona)

-500 ml wody

Kaszę wsyp do miski i zalej wodą, wymieszaj i odstaw na całą noc. Rano przemieszaj kaszę i dolej tyle wody, ile zostało wchłonięte przez noc i znów pozostaw na 12 godzin. Po tym czasie obejrzyj kaszę, być może zobaczysz na wierzchu niewielką pianę. Wymieszaj i jeśli potrzeba, dolej jeszcze taką ilość wody, żeby ziarna były 1-2 milimetry pod wodą. Napęczniałą kaszę zmiksuj blenderem tak, aby miała konsystencję budyniu. Nie blenduj idealnie, niech zostanie sporo ziarenek w całości, przecież i tak się upieką. Wsyp dwie łyżeczki soli himalajskiej różowej, wymieszaj i przelej do foremki. Jeśli tak jak ja używasz silikonowej, nie musisz wykładać jej papierem, gdy natomiast masz zwykłą foremkę, wyłóż ją papierem i dopiero wylej masę. Przykryj czystą ściereczką i ponownie odstaw na całą noc, a następnie rozgrzej piekarnik do 200 stopni i piecz przez godzinę, aż do momentu, w którym skórka będzie popękana i złota. Chleb delikatnie wyrośnie, ale nie spodziewaj się wielkiego wybuchu, ciasto nie będzie wylewało się z foremki. Upieczony chleb wystudź i jedz z ulubionymi dodatkami.

Kiedy dojdziesz do wprawy w pieczeniu tego chleba, możesz dodać do masy ziarna czarnuszki albo suszone chilli, tutaj panuje całkowita dowolność, to Ty decydujesz, z jakimi dodatkami chcesz zjeść chleb. Możesz wybrać kminek, sezam, pokruszone ziarna dyni, słonecznika, czosnek niedźwiedzi albo zioła prowansalskie.

Ten chleb nie drażni swoim zapachem, jest sycący i smaczny. Jeśli wolisz, żeby był bardziej słony, do napęczniałej kaszy dodaj więcej soli, możesz tez kombinować z ostrością, dodając na przykład chilli albo świeżo mielony pieprz. Przechowuj wypiek owinięty w papier lub cienką, bawełnianą ściereczkę.

Smakowało? Podziel się efektami pieczenia 🙂

dsc_0386

dsc_0367dsc_0392

1 thoughts on “Chleb bezglutenowy z białej kaszy gryczanej

  1. Asiu, chlebek przepyszny! Zrobiłam go z czarnuszką, pestkami dyni i tymiankiem. Uratowałaś mi życie tym przepisem😉
    Ściskam smacznie😉

    Polubienie

Dodaj komentarz