Gomasio

Lubisz sezam? Ja długi czas pałałam do niego zapiekłą nienawiścią, a to wszystko za sprawą mojej pazerności i łakomstwa, zjadłam bowiem na raz kilogramową chałwę. Od tego mało ciekawego doświadczenia minęło kilka ładnych lat, a ja sezam omijałam szerokim łukiem. Do czasu. Będąc na kolacji u znajomych, gospodyni posypała ugotowane brokuły prażonym sezamem i tak właśnie sezam został odczarowany. Dwa lata temu rezygnując z jedzenia zwierząt zaczęłam poznawać mieszanki przypraw, których wcześniej nie używałam i tak poznałam gomasio. Kupiłam raz duży słoiczek w lokalnym sklepie zielarskim, jednak cena sprawiła, że kolejne porcje przyrządzałam sama w domu (słoiczek gomasio w zielarzu kosztował około 15 złotych, natomiast zrobienie mieszanki w domu to koszt zaledwie…5 zlotych!).

Spróbuj zrobić je chociaż raz na próbę, posmakuj i…zrób kolejną porcję! Mieszanką gomasio możesz posypać pomidory na kanapce, sałatkę, dodać do kremowej zupy,warzywnych kotletów, sosu…możliwości są nieograniczone. A co zyskasz? Wzbogacisz dietę w cenne składniki, dostarczysz organizmowi między innymi żelazo, fosfor, magnez i potas. Wraz z kanapką posypaną gomasio połkniesz dawkę witamin A i E oraz białka roślinnego. Mam wymieniać dalej?

Jeśli więc nie masz sezamowstrętu tak jak dawniej ja, to pędź do kuchni przygotować gomasio. Gdy jednak na samą myśl o sezamie masz gęsią skórkę, to…zachęcam Cię do przełamania wstrętu i wypróbowania soli sezamowej! Oto, co potrzebujesz:

12 łyżek niełuskanego sezamu

1 łyżka soli morskiej

1 łyżka siemienia lnianego

szczelnie zamykane naczynie, np. słoik

Ja wykonuję gomasio w proporcjach 1:12, czyli 1 łyżka soli i 12 łyżek sezamu.

Wsyp sezam, siemię i sól na rozgrzaną patelnię i praż, aż nasiona będą złotego koloru i zaczną charakterystycznie pachnieć. Uważaj, żeby nie przypalić ziaren! Musisz je mieszać, inaczej zaczynają pryskać i uciekać z patelni, przy okazji strzelając Ci w oko 😉

Przełóż do makutry, wystudź i lekko ucieraj ziarna. Nie ma potrzeby mielić ich na pył, wystarczy po prostu pozgniatać ziarenka. Wsyp do szczelnie zamkniętego pojemnika, najlepiej szklanego i używaj, gdzie tylko chcesz. Przygotowaną mieszankę zużyj w przeciągu 10-12 dni. Aby nie zjełczała, przechowuj ją w chłodnym i suchym miejscu.

I jak smakuje? 🙂 DSC_0052DSC_0051

4 thoughts on “Gomasio

Skomentuj

