Grahamki z czarnuszką

Dawno, dawno temu, za lasami, za górami… a konkretnie za Górami Świętokrzyskimi miałyśmy z babcią pewien rytuał: z rana, gdy jeszcze było ciemno, szłyśmy do piekarni mieszczącej się na prawdopodobnie najstarszej kieleckiej ulicy. Ustawiałyśmy się w kolejce, babcia gawędziła z sąsiadkami, a ja mogłam rozkoszować się cudownymi zapachami, które dolatywały z gorącego pomieszczenia piekarni. Kiedy docierałam do lady, oczy robiły mi się okrągłe i wielkie jak pięciozłotówki i podziwiałam piekarnicze cuda piętrzące się na ladzie i regałach. Gorący, okrągły chleb z którego z przyjemnością zdrapywałam i pakowałam do paszczy kminek, obwarzanki z sezamem lub solą, pszenne paluchy i….grahamki! Do dzisiaj pamiętam smak grahamki posmarowanej masłem, a jako bonus- kubek kakao! Dzisiaj postanowiłam upiec grahamki według przepisu znajomej. Jedyne, co w nim zmieniłam to ziarno, zamiast słonecznika dodałam czarnuszkę. A zatem do dzieła!

 

200 g mąki orkiszowej razowej

300 g mąki pszennej

1 łyżeczka cukru

1 łyżeczka soli

3-4 łyżki oleju

1 szklanka ciepłego mleka roślinnego (u mnie sojowe)

4 g drożdży (pokruszyć w palcach)

1 łyżka pestek dyni

1 łyżka nasion czarnuszki

1 łyżka siemienia lnianego

 

Wszystkie składniki dokładnie wyrób, a następnie pozostaw ciasto do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na 20-30 minut. Z ciasta formuj długie wałeczki długości około 20 cm i grubości 4 cm a następnie formuj tak, jak zawiązujesz supeł. Posyp z wierzchu czarnuszką i włóż do rozgrzanego na 180 stopni piekarnika i piecz 30 minut.

Ponieważ mój piekarnik jest reliktem, po którym można spodziewać się wszystkiego, łącznie z wybuchem albo efektownym spaleniem bułek, upiekłam je na kratce wyłożonej folią aluminiową.

Ciepłą grahamkę posmaruj masłem i ciesz się smakiem! ObrazekObrazekObrazekObrazek

2 thoughts on “Grahamki z czarnuszką

Skomentuj

